Jangan biar ia berhenti !


Diriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud :"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya.








Betapa hebatnya kekuasaan Allah.MasyaAllah,Azan sebenarnya tidak pernah berhenti dilaungkan,ia sentiasa bergema di setiap pelosok dunia.Ia disambung dari satu tempat ke suatu tempat yang lain.Jika ia berhenti dilaungkan,itu merupakan salah satu dari tanda-tanda kiamat.oleh itu,marilah kita menyahut seruan Allah dengan segera pergi ke surau atau masjid yang terdekat.

Sejarah Azan:-

Dari Abdullah, dia berkata bahawa Nabi saw memerintahkan supaya menggunakan loceng untuk menyeru manusia mengerjakan solat. Di dalam tidur, saya bermimpi, seorang lelaki melintas di hadapan saya dengan membawa sebuah loceng di tangannya. Saya berkata kepadanya, “wahai hamba Allah apakah kamu mahu menjual loceng ini?” Dia menjawab, “mahu saudara gunakan untuk apa?” Saya menjawab, “untuk saya gunakan memanggil orang mengerjakan solat.” Dia berkata, “apakah saudara mahu saya tunjukkan cara yang lebih baik?”.Saya menjawab, “baiklah, terima kasih.” Dia berkata, “ Allaahu Akbar, Allaahu Akbar ………………”.hingga akhir lafaz azan. Kemudian dia pergi tidak jauh dari saya dan berkata lagi, “bila akan dilaksanakan solat, berkatalah, Allaahu Akbar, Allaaahu Abkar ………………” .hingga akhir lafaz iqaamah.“ Demikianlah, setelah pagi,saya datang berjumpa Rasulullah saw. dan memberitahu mimpi tersebut.Rasulullah saw bersabda, “benarlah , itu adalah mimpi yang benar dari Allah, Insya Allah. Temuilah saudara kamu Bilal dan sampaikan mimpi kamu itu kepadanya supaya dia melakukan azan seperti mana dalam mimpi mu itu kerana dia mempunyai suara yang lebih keras dari kamu.” Saya pun menemui Bilal dan memberi tahu mimpi tersebut lalu dia pun mengumandangkan azan.”“Apabila Saiyiddina Umar yang berada di rumahnya mendengar azan Bilal lalu keluar dengan pakaian berjelai dan berkata, “ Ya Rasulullah (saw), Demi Allah yang mengutuskan engkau dengan membawa kebenaran, benar-benar saya pun bermimpi seperti mana mimpi Abdullah bin Zaid.” Baginda saw menjawab, “Alhamdulillah.”Dikatakan bahawa belasan sahabat Nabi yang bermimpi dengan mimpi yang sama dengan mimpi Abdullah bin Zaid.

Ittaqullah !!


Haa..ini saya yg sedang memberi khutbah memakai jubah yang dikirim oleh ayah tercinta dari mekah kepada penduduk kampung Parit Tengah.Agak syahdu pada pagi raya ini kerana tidak dapat menyambutnya bersama ayah dan ibu tercinta kerana mereka sedang menunaikan haji,huhu.Alhamdulillah pada tahun ini saya diberi peluang untuk membaca khutbah.Sebenarnya atuk saya merupakan nazir surau ini,namun atas faktor usia beliau tidak lagi mempunyai kudrat.0leh itu tugas ini diberi kepada cucu-cucunya yang tercinta.
Memang saya bukanlah orang yang selayaknya berada ditempat itu,namun saya suka mengulangi kata-kata Saidina Ali yang berbunyi'Janganlah kamu melihat kepada siapa yang menyampaikan,tetapi lihatlah apa yang hendak disampaikan'.
Sebenarnya,sebelum ini abang-abang saya telah pun membaca khutbah,kini tiba pula giliran saya.Gementar?..fuh..mestila.Ini ada sedikit tips nak hilangkan gementar:-
1)Lancarkan atau berlatih sebelum berkhutbah.
2)Think P0sitive..SAYA BOLEH !
3)Ikhlaskan niat
Di kesempatan ini juga,saya ingin mengucapkan Salam Eid Adha maaf zahir dan batin kepada semua pembaca setia bl0g ini..hihi.Sem0ga kalian sentiasa berada diatas jalan-Nya.Sebelum mengundurkan diri,terimalah sep0t0ng pantun dari saya
tangan kuhulur tk kesampaian,
senyum kuukir tk kelihatan,
pantun kukirim tanda ingatan,
di aidiladha kita bermaafan..,
dalam kerendahan hati,ada ketinggian budi..,
dalam kemiskinan harta,ada kekayaan jiwa..,
dalam gurau senda ada khilaf dan dosa,
salamku kirim sebagai tanda,
selamat hari raya aidiladha,
maaf zahir dan batin buat semua...
Sem0ga dengan pengalaman ini dapat menjadikan saya se0rang yang berguna kepada Islam serta membakar semangat antum diluar sana.

C0baan


Ape guna hidup kalau kita tidak diuji 0leh ALLAH?.Pada hari ini sepatutnya aku kena pergi ke kem.Tetapi malang tidak berbau,aku yang sepatutnya pergi ke sekolah dan berkumpul di sana pada pukul 9 pagi tidak dapat hadir.Aku telah berjanji dengan huzai untuk tumpangnya pulang ke sek0lah pada pukul 11 malam semalam.Tetapi ia ditangguh selepas subuh memandangkan ayah dia keletihan.0leh itu,sebelum tidur aku 'set' jam pada pukul 5 pagi untuk bersiap sedia lebih awal.Tetapi apakan daya,dah tidur mati,aku terjaga pada pukul 7 pagi.Astagfirullah hal azim...aku bingkas bangun mengambil wudhuk lalu segera menunaikan s0lat fardhu subuh.


Tiba-tiba,handphone aku berbunyi...oh huzai call.Huzai kata dia dah bert0lak pergi ke sek0lah dah nak sampai dah p0n.Aku mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada Huzai.Tetapi,bukan salah dia pon,aku yang salah sebenarnya.Takpe2 aku menganggap ini adalah ujian dari Allah.Kita merancang tetapi Allah sebaik-baik perancang.Mungkin ada hikmah disebalik kejadian ini.Macam mana aku nak pergi ni?pelbagai idea gila timbul di k0tak fikiran aku.Aku ingat nak naik m0t0 ja pergi sana,alah...bukan jauh p0n dari rumah aku.Erm..tapi gila-gila p0n mesti tanya abang aku dulu.


Alhamdulillah,akhirnya Allah telah memberi jalan penyelesaiannya.Abang aku cakap dia b0leh hantar aku pergi ke sana.Lepas z0hor dia cakap dia balik ke rumah.Kesianla juga kat abang aku kena ulang-alik ke MIAT.Jarak masa tempat abang aku belajar dari rumah mengambil masa kurang lebih 1 jam perjalanan.Baik tak abang aku..haha.Tak kisahla lewat sampai.Asalkan b0leh ikut program,terisi la sikit roh aku ini.


0leh itu,setiap kejadian pasti ada hikmahnya.Jangan cepat marah dan mesti selalu berfikiran p0sitif.Kalau ditimpa kesusahan,jangan putus d0a kita kepada ALLAH,kerana disitulah tempat kita bergantung.Wallahua'lam

J0m s0lat Subuh berjemaah


Orang Yahudi hanya akan takut pada orang Islam jika jumlah orang Islam yang menunaikan fardhu subuh secara bejemaah di masjid seperti pada hari jumaat.0leh itu saya menyeru semua saudara dan saudari,mari kita s0lat subuh di masjid atau surau.IKhlaskan hati,tingkatkan iman insyaAllah kita akan berjaya.Bagi kaum hawa,s0lat di rumah lebih baik.

D0a Ayah iBu dapat Haji Mabrur







Ya Allah,Aku berlindung di bawah cahaya wajahmu yang mengubah gelap menjadi terang,dengan perintahnya alam ini dan alam akan datang dijadikan.Selamatkanlah aku daripada kemurkaan dan kemarahanmu.Kepadamu sahajalah terpulangnya hari pengadilan,azab yang ditimpakan sekiranya Engkau tidak suka atau tidak reda.Tidak ada upaya dan kekuatan selain kuasa dan kekuatanmu jua.






Ayah dan ibuku bertolak ke Mekah pada hari Jumaat 29/10/2008 pada pukul 1.00 pagi.Terasa sedih,gembira semua ada.Aku sedih kerana ayah dan ibu hendak pergi jauh dan meninggalkanku selama 40 hari.Adapun aku berasa syukur dan gembira kerana ayah dan ibu hendak menunaikan rukun islam yang ke-5.Hati terasa risau dan hendak menangis apabila melihat ayah dan ibu mula pergi ke Mekkah.Tetapi apa mampuku buat,cuma berd0a kepada Allah agar Allah menjaga keselamatan ibu dan ayah sepanjang berada disana.






Setiap hari aku berd0a agar ayah dan ibuku selamat dan mendapat haji mabrur.Namun aku berharap agar kalian juga mendoakan ayah dan ibuku serta semua para jemaah haji selamat sepanjang berada disana.Berada disana merupakan sesuatu yang amat sukar dan ia amat memerlukan tahap kesabaran yang tinggi.Marilah kita sama-sama mend0akan mereka....



Aku SAYANG IBU dan AYAHKU !!!






Hidup Untuk Hidup


Perjalanan ini sungguh memenatkan.Apa tidaknya,makin ke hujung semakin sukar.Sedangkan beban bertambah berat.Tanggungjawab semakin sarat.Tetapi adakah ada pilihan lain selain meneruskannya?Hidup selagi hidup.Jangan mati sebelum mati.Sering diri diperingatkan,kalau ada masalah di tengah jalan...teruskan perjalanan.Apabila yakin tujuan dan matlamat tidak sesat,soal kembali ke pangkal jalan tidak timbul.Ini jalan paling benar,walaupun jalan yang paling sukar.itulah jalan yang paling singkat walaupun terasa amat berat.


Hiduplah seperti orang yang bersedia untuk mati.InsyaAllah,menanti kau akan terus hidup walaupun sesudah mati.Justeru,banyak yang kau buat akan terus hidup selepas mati.Ingatkan diri selalu,bahawa hidup di dunia ini sangat penting kerana adanya hari akhirat.Sesungguhnya,hidup sebelum mati ini adalah bekal untuk hidup selepas mati.Katakan pada diri,hidup bukan sekali.Jadi,hiduplah selagi hidup....kerana hidup ini hakikatnya untuk HIDUP!!.

Three Grades 0f Fasting







It should be known that there are three grades of fasting:0rdinary,special and extra-special.

0rdinary fasting means abstaining from food,drink and sexual satisfaction.

Special Fasting means keeping one's ear,eyes,tongue,hands and feet-and all other organs-fr0m sin.

T0 the third degree belongs the prophets,the true friends and those close to G0d.It does not lend itself to detailed examination in words,as its true nature is better revealed in action.It consists in utmost dedication to G0d,Great and Glorious is He,to the exclusion of everything other than g0d,Exalted is He,It is bound up with the significance of His words:

"...Say:'Allah!' then leave them to their idle prattling."(surah al-An'am,6:91)

Don't Mistake !!


Do not mistake the picture of the ‘Dome of Rock’ as Masjidil al-Aqsa!The Israel government is now promoting the Dome of Rock as Masjid al-Aqsa.This is just another tactic to mask their underhanded intention of possessing the 14,400 sq metre land area of masjid by force.It has serious connotations for the muslim world,as it shows how important it is for us to unite,and how important it is to have a common understanding regarding the struggle of the Palestinian people.

Palestinians are suffering under the continuous torture and aggression of the Israel people.We must effort as much as we can to tell people of the entire world that they too need peace and stability,and because their children also need to go to school..

Today everybody has a common desire to visit Masjid Al-Aqsa,and to pray in the holy mosque of Masjid Al-Aqsa,because it part and parcel of our common belief,as Masjid Al-Aqsa has been mentioned in numerous hadiths as one of the most virtuous places in which to pray.But,many people are mistaken as to knowing the real picture of Masjidil Aqsa as the Israeli government has been showing the world the image of the Dome of Rock.

Therefore I called on all Muslims to unite on the issue of Masjidil Aqsa,and to constantly voice to the international community,especially the Muslims Nation,to put hands together in ensuring that the Israel government would eventually fail in theirs attempt to ‘conquer’ the Muslim’s holy place of worship.

menuju wawasan

Pyzam Glitter Text Maker
Create your own glittery text at pYzam.com

HOLOCAUST satu Lagi Industri Kebohongan Yahudi

Mayat yg dikatakan dibunuh tetapi sebenarnya mati akibat penyakit dan kebuluran.


Firman Allah SWT yang bermaksud:''Dan demikianlah kami adakan dalam tiap-tiap negeri orang-orang besar yang jahat supaya mereka melakukan tipu daya di negeri itu,padahal tiadalah mereka memperdayakan selain dari dirinya sendiri(kerana merekalah yang akan menerima akibatnya yang buruk),sedang mereka tidak menyedarinya.''(Al-An'aam:123)


'Holocaust' merujuk kepada peristiwa di zaman

perang dunia kedua di mana kononnya enam juta

yahudi dibunuh dalam dewan beracun oleh tentera

Jerman.Pemimpin Jerman,Adolf Hitler melancarkan

program pembersihan etnik dan pembunuhan

beramai-ramai Yahudi ketika perang

dunia kedua di berpuluh kem tahanan di Jerman dan

Poland.Kem seperti

Dachou,Buchenwald serta kem tahanan lain di Jerman termasuk kem Auschwitz

dan kemudahan induknya Birkenau,Stutthof,Treblinka,Chelmo,Sobibor,Majdanek

dan Belzec di Poland dianggap sebagai kem maut bagi yahudi apabila berjuta

orang mati di kem itu.
Banduan Yahudi kononnya disumbat didalam bilik sebelum

dilepaskan gas beracun,menyebabkan mereka mati serta merta.Penderitaan

Yahudi Akibat dasar kejam Hitler ini digambarkan dengan ribuan gambar mayat

bertimbun-timbun di luar kem tahanan itu.
Kisah Penderitaan ini dicatatkan

dengan penuh dramatik oleh seorang wanita Yahudi menerusi Diari Anne

Frank.Diari ini,yang dianggap catatan peribadi paling menakjubkan berdasarkan

kesengsaraan yang dialami,dijadikan teks bagi pelajar dan antara rujukan utama

kisah kezaliman terhadap Yahudi.
Penderitaan Yahudi inilah diistilahkan sebagai

HOLOCAUST atau malapetaka dan kemusnahan besar masyarakat itu ketika

Perang Dunia Kedua.Selepas perang dan sehingga kini,rata-rata masyarakat dunia

menganggap Nazi dan rejim Hitler adalah manusia paling keji dalam peradaban

dunia.

Memang Benar,tatkala perang dunia kedua,ribuan nyawa menjadi korban

perang,penyakit dan sebagainya.Tetapi penghapusan etnik seperti yang didakwa

yahudi adalah satu pembohongan yang besar.Malangnya sejarah yang 'dicipta'

tersebut tidak dibantah.Selain Presidan Iran Mahmoud Ahmadinejad,belum pernah

ada tokoh di dunia yang berani secara terang-terangan mengatakan keberadaan

Holocaust hanyalah sekadar mitos.

Tetapi kini dunia semakin maju,penduduk bumi semakin cerdik dan

sentiasa ingin mencari kebenaran dalam setiap fakta.Dengan menggunakan

bahan sejarah dan kaedah saintifik maka terbongkarlah kebenaran.Dan

kesimpulanya,holocaust adalah rekaan,satu kisah dongeng membolehkan mereka

meraih simpati,melaksanakan agenda sulit dan menguasai dunia!

Malah antara alasan besar mereka untuk berpindah beramai-ramai ke

Palestin menggunakan alasan ini.Mereka juga telah berjaya menuntut ganti rugi

daripada Amerika berjuta-juta dollar berasaskan kepada dongeng yang dibina di

atas pembohongan.



Bukti kebohongan 1

Dr David Irving,seorang pakar sejarah Britain yang mengkhususkan dalam kajian

Perang Dunia Kedua menegaskan Holocaust adalah mitos.Malah,seorang lagi

pakar sejarah,Alan Bullock berkata,Hitler tidak pernah mengarahkan Yahudi

dibunuh.

Ia disokoang pakar sejarah lain yang menyatakan tiada bukti kukuh Nazi

melakukan pembersihan etnik seperti yang didakwa sama ada menerusi ribuan

dokumen yang dirampas atau kenyataan saksi.

Bukti Kebohongan 2

kewibawaan mengenai dewan bunuh ini juga amat palsu.Kajian menunjukkan bilik
ini hanya sekadar bilik biasa yang tidak kedap udara dan mempunyai ruang udara

yang agak besar di lantai dan bawah pintu.Jika benar Jerman menyalurkan gas di

bilik terbabit,pasti racun ni turut mematikan tentera.Selain itu tiada peralatan

lain bagi melakukan proses itu ditemui.

Meskipun dakwaan enam juta orang mati akibat gas beracun,tiada

satu pun mayat yang dihimpunkan selepas perang sama ada di kubur besar atau

reput di tepi kem tahanan,dijalankan bedah siasat bagi membuktikan punca

sebenar kematian mereka.

Kebanyakkan mangsa yang maut itu adalah rakyat Jerman dan hanya

segelintir Yahudi.Malah,kajian juga membuktikan tentera Jerman memerlukan

masa 68 tahun untuk menyumbat tahanan dalam bilik beracun seperti di

Auschwitz,bagi membunuh enam juta Yahudi !!


Bukti kebohongan 3

Menurut pakar sejarah,Diari Anne Frank juga palsu kerana sebahagian daripada

diari itu ditulis menggunakan pena mata bola.Pen seperti itu belum lagi wujud

pada zaman itu.

Kesimpulan

Jelaslah bahawa kisah Holocaust sebenarnya berasaskan kepada dongeng yang

dibina di atas pembohongan,tokok tambah dan rekaan penyedap cerita.

Profesor W D Rubinstein dari Australia menyatakan dalam Quadrant,''Jika

Holocaust ini berjaya dibuktikan sebagai palsu,maka senjata israel ini akan roboh

berkecai?.''

Seorang yahudi,Jocobo Timerman dalam bukunya The LOngest War

menyatakan:''Holocaust ini adalah satu perniagaan yang

mengguntungkan.''Menurutnya Holocaust berasal dari bahasa HEbrew iaitu shoah

dan katanya lagi:''tiada perniagaan lain yang sama seperi Holocaust''

Luahan Hati Seorang Hawa Buat Adam



Lelaki yang kami rindui,
Hanya iman penggerak hidupya,
Tiangnya agama,
Batinya taqwa,
Ilmu Penuh Di Dada,
Hatinya Sarat Cinta,
Kepada Allah dan Rasul-Nya,
Suluhannya bukan nafsu semata-mata
Tapi ihsan kaya di jiwa.


Lelaki yang Kami rindui,
Terhibur Dengan Kalamullah,
Merasa Manis Dengan Zikrullah,
Rindukan Perjuangan Rasulullah,
Cintakan sunnah Kekasih Allah,
Gagah menangkis mehnah,
Di akhir Zaman yg penuh fitnah


Lelaki yang kami rindui,
Menggemudi bahtera rumah tangga,
Petunjuknya Al-Quran,
Petanya sunnah junjungan,
Panjinya islam,
Sauhnya iman,
Layarnya Taqwa,
Pakaiannya sabar,
Semangatnya membara,
Setiap ketika,
Menggamit Ketaatan,


Lelaki yang kami Rindui,
membentangkan kami permaidani muhasabah,
kata-katanya adalah tazkirah,
Senyumannya adalah nasihah,
Dan telunjuknya adalah arah,
agar tetaplah kami penuh haibah,
Di atas landasan islam yang indah,
Hingga kering titisan darah...........

Kematian sesuatu Yang Pasti


Sedar atau tidak semakin hari kita semakin hampir dengan kematian.Persoalannya adakah kita sudah bersedia untuk menghadapi kehidupan kita di alam barzakh dan alam akhirat kelak.Selepas kita meninggalkan dunia yang fana ini kita akan menanti di barzakh sebelum kita berangkat pula ke Mahsyar.Adakah kita yakin bahawa kehidupan kita di Barzakh nanti adalah satu kehidupan yang menyelesakan ataupun sebaliknya.Jadi marilah kita bersama-sama meningkatkan bekalan-bekalan kita yang diperlukan untuk mengecapi kehidupan yang selesa di alam Barzakh atau alam kubur nanti.

Menanti di Barzakh.

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Perjalanan Rohku,
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda,
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh,
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan,
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,

Tanah Yang Basah Berwarna Merah,
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Seusai Talkin Bernada Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,

Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan x2
Tetapi Ia Sebenar Kejadian x2

Kembali Oh Kembali,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Didalam Keranda Kayu,

Ajal Yang Datang Dimuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Tak Sanggup Untuk ku Mengulangi,

Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan x2
Kini Aku Merasakan x2
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan x2

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Lagu oleh FarEAst...
http://www.youtube.com/watch?v=hzLNTZVYd3k